Hej
Efter tävlingen i San Nazzaro i Italien körde vi buss och båt de 230 milen till Lissabon och ställde grejorna hos en konkurrent till Johan och flög hem. En vecka senare var det tid att flyga tillbaka och börja jobba på båten.
Vi hade problem med att motorn hade vridit sig på akterspegeln. Under dagarna hemma passade vi på att tillverka plåtar och fästen som vi monterade på båten så fort vi kom ned till Portugal. Dagen efter åkte vi till tävlingsplatsen Peso da Régua som ligger i en dal med höga branta berg runt om. Det är väldigt vackert men gör vädret lite osäkert, den här helgen gick det två åskväder over tävlingsplatsen men som tur var så var vädret skapligt just när racet avgjordes.
Vet inte om det var vattnet som lurade fram ödlor men en hittades i en av teammedlemmarnas sängar.
Depån var otroligt trång men till slut gick det att tränga in alla båtar, bilar och tält på den mycket begränsade ytan. Efter de sedvanliga procedurerna med uppbyggnad av depåplats, besiktning av båten samt val av propellrar så var vi klara för lördagens träning och kval.
Vi tävlade på floden Doro som är en stor flod med sin källa i Spanien och som sedan rinner västerut mot sitt utflöde i Atlanten i i norra Portugal.
Johan har plockat fram ett stort antal propellrar, på båtens däck, för att ha lite att välja på. Alla tidigare testdata finns sparat i telefonen så med hjälp av dessa samt vetskap om väder och ban-utseende så kommer Johan att välja ut vilka som skall användas på fria träningen, Samma procedur kommer att ske mellan träningen och kvalet.
I och med att vi tävlar på en flod så blir banan lång-smal så det blir mycket fram och tillbaka-åka. Som vanligt testade vi ett antal propellrar på fria träningen. Vi hade med oss en lite ändrad propeller och var spända på att se hur den fungerade. Den gick bra men troligen behövs det lite mer justering för att få den riktigt bra.
När fria träningen och kvalet var avklarade så hade Johan fältets 8:e bästa tid och startade då i åttonde startspår.
Johan fick en ganska OK start men det var några andra båtar som var snabbare och de svängde in framför Johan som var tvungen att slå av då man inte ser någonting då framförvarande båtar sprutar vatten som om brandkåren testar sina vattenpumpar rakt på vindrutan. Alla starter filmas med drönare, när vi klagadepå att Johan blev hindrad så fick vi till svar av tävlingsledningen att ”Vi ser att någonting händer men vi kan inte avgöra vem som gör fel”. Vi har sett filmerna i efterhand och anledningen till att man inte kan avgöra vem som gör fel är att drönaren flyger för högt och upplösningen på filmen gör att när man förstorar bilderna blir de suddiga.
Johan startade i spår åtta, efter trängningen var han nere på plats elva. Efter tre till fem varv lugnade det ner sig lite grann och man kunde börja attackera på vanligt sätt i stället för att bara försöka ”överleva” nästa kurva eller raka. Johan slutade på 7:e plats. Vi skulle behöva en propeller som hade lite bättre acceleration eller lite högre toppfart utan att förlora acceleration.
En av teamets deltagare var tvungen att flyga hem mellan loppen i Régua och V.V de Rodao en vecka senare. Då passade han på att ta med en propeller och se till att den ändrades så att vi skulle kunna testa vi nästa tävling.
Nu fick vi ledigt några dagar så efter att vi åkt de c:a 5 timmarna till Vila Vela de Rodao och slagit upp racetältet och ställt av båten så åkte vi till vårt boende 3 mil bort, Vi har bott på samma ställe i 3 år och börjar känna ägarna bra.
Nedan några bilder från vårt boende som är ett hus med innergård och tillhörande grill som vi använde några kvällar.
När vi har sådana här ”back to back-race” och det är långt hem så brukar vi passa på att åka någonstans och se något annat än en depå med en massa racerbåtar.
Efter att ha tagit det lugnt några dagar efter förra racet så åkte vi på onsdagen till Porto som är en gammal stad vid Portugals nordliga atlantkust.
Det fanns mycket fint att titta på men delar av gamla staden är ”sönderturistiserad” med massor av försäljare som försöker prångla ut sådant sk…. som inte ens skulle gå att sälja på våra knallemarknader.
På torsdagen började vi bygga färdigt vår depåplats samt gjorde allt klart för besiktning av båten under fredagen. När allt sådant var klart fortsatte vi med underhåll av allt som slits under race och långa transporter.
Besiktningen på fredagen vållade som vanligt inga problem medan lördagens fria träning ställde till fler problem än vad vi brukar ha på en hel racehelg.
- Det började med en massa motorlarm samt slutligen stopp ute på banan så att det behövdes bogsering tillbaka till depån. När båten äntligen kom upp på land och vi började undersöka motorn så hittade vi snabbt problemet som var lätt att åtgärda. Efter sjösättning igen fortsatte Johan testa propellrar men tiderna och körbarheten blev bara sämre och sämre.
- Båten blev mer och mer svårkörd, speciellt i högerkurvorna. Vi bytte propellrar och ändrad vikt balansen i båten men ingenting hjälpte, det blev bara värre och värre. När vi lyfte upp båten så var det inte svårt att se vad det var för fel, noskonen på växelhuset var på väg att falla bort. Ett fel som ingen av oss tidigare hade varit med om.
Efter fria träningen bytte vi växelhus. På grund av alla problem så kunde vi inte testa allt vi ville utan Johan fick starta kvalet utan att vi hade koll på vilka propellrar eller vilken viktbalans vi skulle ha. Det resulterade i att Johan fick fältets 9:e bästa tid. Det betyder att han startar i 9:e startspår vilket är sämre än vad vi hade hoppats på.
I söndagens race var förhållandena optimala med lugnt vatten, nästan ingen vind och bra sikt. Möjligen gjorde de optimala förhållandena att det blev ett mycket stökigt race med krockar och andra olyckstillbud. Det berodde troliga på att alla körde maximalt då förhållandena inbjöd till det.
Johans båt lyfts i inför söndagens race
Johan startade i 9:e startspår och gjorde en bra start och lyckades hålla sig undan från olyckor. Han hade en hård match med en norrman under nästan hela racet med Johan hela tiden c:a 1,5-2 sek före men när det återstog c:a 10 varv så försökte sig norrnannen på ett annat spårval i en kurva för att lura Johan till att öppna en lucka där han kunnde köra om. Tyvärr resulterade det i att norrmannen blev påkörd av en annan båt och slog runt. I samband med återstarten efter den olyckan så råkade en annan båt rulla ett helt varv och orsaka en ny gulflaggssituation.
Eftersom det skedde ett par olyckor i slutet av racet så utnyttjade sig tävlingsledaren av sin möjlighet att lägga till 5 varv extra för att det skall bli en målgång i full fart och inte under gulflagg (långsam körning och omkörningsgörbud). Johan gick i mål på en hedrande 6;e plats.
Det blev en hel del stök mellan en radioman och tävlingsledningen i samband med omstarten i slutet av racet. Johan blev omkörd av en engelsman som skulle backa tillbaka i samband med omstarten men det ville inte engelsmannens radioman. Efter racet korrigerades det genom att engelsmannen fick ett varvs tillägg och därmed flyttades ned ett antal platser.
Efter en snabb ihopplockning av våra grejor samt en snabbdusch så var vi klara att ta oss ann den 350 mils långa hemkörningen. Det blev Portugal, Spanien, Frankrike, Belgien, Holland. Tyskland, Danmark och Sverige.
Franska vägarna är dyra att köra på men de är väldigt bra. Det är bara Paris som är riktigt jobbig att ta sig igenom. Den här gången gick det trots allt ganska bra.
44 timmar efter att vi lämnade tävlingsplatsen Vila Velo de Rodao i Portugal så backade vi ned på gården i Hällby där båten bor mellan tävlingarna.
För att unyttja tiden så mycket som möjligt passade Johan och Svenne på att under färjeturen mellan Tuskland och Danmark att annalysera siffrorna och kurvorna som Johan hade laddat ut ur instrumenten som båten hade loggat under racet.
Det här var säsongens två sista race. När vi har hämtat oss och fått de officiella dokumenten på säsongen 2023 kommer vi att återkomma med en sammanställning.
Söndagen 24 september tog 2023 års säsong slut. I bussen på väg hem 25 september började vi skissa på vad som behöver göras inför säsongen 2024. Vi skall försöka få lite lugnare någon vecka men sedan är vi på gång igen. Vi har en del tankar och ideér på saker som måste tillverkas och provköras innan vintern så vi vet hur vi skall förbereda båt och motor inför 2024.
Hälsningar