Hej
Tävlingen i Kaunas var årets första VM-deltävling. Många hade nya eller ombyggda båtar, däribland Johan som har en helt ny båt. Därför var osäkerheten stor om hur båtarna skulle fungera. Samtidigt har flera proffsstall anslutit sig i F2-serien. Det är främst arab-baserade team som använder serien till att skola in sina nya F1-förare. Även amerikaner och australiensare deltar i serien. Resan till Kaunas, Litauens 2:a stad, gick bra även om det tog tid på grund av alla vägarbeten. Väl framme byggde vi upp vår depåplats och gjorde allt klart för besiktning.
Besiktningen genomfördes utan några problem trots att det har tillkommit ett antal nya regler som inte är helt lätta att tolka.
På lördagens träningar började Johan få problem med hanteringen av båten i snabba kurvor och i slutet av långa raksträckor där båten blev luftburen och Johan kände att han inte hade full kontroll, problemen började när farten var över 180 km/h. Efter c:a 45 varv började båten bli lätt då bensinen började ta slut. Johan bestämde sig då för att avsluta träningen och försöka hitta anledningen till varför båten blir så ”flygig”.
Precis när Johan avbröt träningen och körde in till bryggan gick propelleraxeln av. När vi skulle ta av propellern så kom hela axeln med ut. Axeln hade gått av längst fram i huset men som tur var så ramlade den inte ut för då hade vi förlorat propellern. Tyvärr hade vi inget reservhus med oss men efter lite förhandlande hyrde vi ett växelhus av ett danskt team.
På tidsträningen, som skedde på lördag eftermiddag led Johan av båtens uppförande i hög fart. Träningen är indelad i Q1, Q2 och Q3. Till Q2 går de 15 snabbaste förarna. Johan slutade på 13 plats av de 30 förare som deltog. Det betyder att han startar i 13;e spår i söndagens tävling.
På lördag kväll plockade vi av motor och rigg från båten. Vi borrade nya hål i akterspegeln så att vi kunde montera motorn lite lägre vilket vi hoppades skulle resultera i att Johan skulle känna mera förtroende för båten i hög fart då det blir lite mera propeller i vattnet när man sänker motorn.
Rickard och Jimmy har lyft av motor och rigg från båten. Att ändra motorns höjd tar ganska lång tid men kl. 22.00 var vi klara så vi kunde lämna depån och åka och äta och sedan fara till hotellet.
Eftersom vi hade gjort i stort sätt allt klart på lördag-kvällen så kunde vi ta det lugnt fram till racet på söndag eftermiddag.
Första racet varje år brukar innehålla ett antal krascher, det här racet var inget undantag. Johan gjorde en bra start och var uppe på 8;e plats efter första kurvan men redan i andra kurvan krockade en spanjor och en norrman så att alla förare, enligt reglerna, var tvungna att återgå till sina startpositioner vilket betydde att Johan var tvungen att backa ned 5 platser.
Efter halva loppet slog en förare från Förenade Arabemiraten runt på längsta raksträckan där farten var väldigt hög. Det tog en stund att rensa banan. När det var grön flagg igen hade Johans båt blivit ganska lätt på grund av att bensinen gick åt. Båten blev då ändå svårare att hantera.
Johan slutade på 12:e plats, en plats som han är långt ifrån nöjd med. Efter kontakt med båtbyggaren har vi gjort ändringar på båtens botten. Vi har också en del andra idéer om hur vi skall minska lyftkraften bak på båten.
Vi har fått problem med leveransen av delar till det trasiga växelhuset. Normalt skall det ta 2 dagar från Mercurys lager i Belgien, nu har delarna inte kommit trots att det har gått mer än en vecka. Därför har vi inte kunnat varit ute och testat men nu kommer vi att låna ett växelhus så att vi kan komma ut i helgen.
Hälsningar