Sponsorinfo 2024-09-04

Hej

Vi är nu mitt uppe i en väldigt hektisk tid med tävlingar. Vi har klarat av VM-deltävlingar i:

  • Brindisi
  • Tonsberg
  • Klaipéda
  • San Nazzaro

 

Vi laddar nu för VM-avslutningen i Portugal x 2.

  • Peso da Regua
  • Vila Velha de Ródao

 

Det kommer att bli många mil upp och ned genom Europa. Vi är hemma ungefär en vecka mellan varje tävling. På den veckan skall vi hinna reparera det som eventuellt har gått sönder eller slitits ut. Vi skall också hinna med att ändra det som vi lär oss om båt eller propellrar. Det är en ständig jakt på högre fart, bättre acceleration och bättre körbarhet. Det senaste vi har gjort är att ändra en del i botten på båten för att få aktern att lyftas snabbare och mer ur vattnet.

En sak som vi var tvungna att fixa innan vi åkte till San Nazzaro var att laga gaspedalen som har spruckit. Om vi hinner få fram en ny från Formula Composite kommer vi att byta till den, om inte måste vi svetsa ihop den gamla. Den är i gjuten aluminium så det är inte så enkelt att svetsa men det kommer att ordna sig.

Man kan i alla fall inte beskylla Johan för att inte gasa. Det här är den andra pedalen han har trampat sönder.

Resan ned i torsdags var 220 mil och tog 36 timmar p.g.a. diverse vägavstängningar både i Sverige och nere i Europa. Vi tappade nog också några timmar när vi skulle ta oss över Dollomiterna som skymtar en bit framför oss.

När vi klev ut ur bilen på tävlingsplatsen möttes vi av rena ”bastuvärmen”, det var 35 grader i skuggan och naturligtvis betydligt varmare i solen. Utrustningen vi använder väger c:a 1 ton så det är en del att flytta på. Se nedan hur det blev.

Allt ni ser på bilderna som är gjort av textil såsom alla flaggor, teamkläder och vepan mitt i tältet är tillverkat av Elek Kosma som äger och driver ett företag i Ungern som heter ”PRO SPORT-APPAREL” de har specialiserat sig på promotion-kläder och andra produkter inom reklam. På högra bilden ser ni Elek ”skjuta på” Johans båt. Om ert företag behöver promotion utrustning och vill ha kontakt med Elek så är det bara att lägga till .com i företagsnamnet ovan så har ni hela webbadressen.

Båten såg lite annorlunda ut den här tävlingen än tidigare. Jag skrev i tidigare information att vi har två nya samarbetspartners, på bilderna nedan kan ni se hur deras logos ser ut.

Vi vill återigen hälsa Syntema och Smörjteknik Norden AB välkomna in bland våra samarbetspartners. Vi vill också tacka Timo på FVO Screen och Textil för att du hann printa, skära och leverera dekalerna innan vi åkte till Italien.

På fredag eftermiddag gjordes som vanligt en säkerhetsbesiktning där två besiktningsmän går igenom att säkerhetssystemen ombord är i bra skick och att de kommer att fungera om något dramatiskt kommer att inträffa.

Banan var trång och det var 20 förare från 13 olika länder som skulle göra upp om poängen så alla förväntade sig diverse incidenser, då är det extra viktigt på den här tävlingen att säkerheten är på topp både från förare och arrangörens sida.

Helgen började med en fri träning på lördag förmiddag. Vår avsikt var att testa ombyggnaden av botten som vi hade gjort från förra tävlingen samt att testa några propellrar och viktfördelningen. Vi hade 90 minuter på oss så det skulle inte vara några problem att hinna. När Johan startade motorn så kom han bara 10 meter innan den stannade. Han försökte starta om den utan att lyckas. Som tur var hjälpte vinden till så att han drev tillbaka mot bryggan. Mekanikerna hitta snabbt felet. Det var en kontakt till en av bränslepumparna som hade lossat. Nu var det bara att sätta tillbaka den och köra. Efter träningen låste vi fast kontakten med stripsband.

När vi var klara så hade Johan fältets 13:e snabbaste tid. Vi ville naturligtvis mera så vi försökte komma på några andra idéer för att få Johan snabbare men det är inte lätt att bara ändra något så att båten plötsligt blir mycket snabbare. Senare på eftermiddagen var det tidsträning. I Q1 kör alla båtar samtidigt, till Q2 går de 15 snabbaste och i Q3 gör de 6 snabbaste förarna upp om de bästa startspåren. I Q1 var Johan hela tiden med bland de 15 snabbaste förarna men när det återstod 30 sekunder av Q1 blev han nedflyttad till 16:e plats och kvalet var avslutat för honom.

Efter kvalet läser Johan av en massa lagrade data för att se om han kan ändra något i sin körning ex.vis ändra spårvalen i kurvorna, gasa lite längre in i kurvorna eller komma på gasen lite tidigare ut ur kurvorna. Allt sådant kan han läsa ut ur de loggar som har sparats i båtens elektronikutrustning.

Söndagen började med en fri träning där vi skulle testa vilken propeller som vi skulle använda på racet senare på dagen. Vi skulle också testa en annan viktfördelning. När Johan hade kört några varv med en propeller kom han in till bryggan för att byta och testa en annan. Medan mekanikerna bytte propeller satt Johan och väntade att de skulle anropa honom på radion och säga att han kunde åka ut och testa den nya.

Helt plötsligt känner Johan att det rinner in vatten i stolen och han meddelar i radion ”rädda båten jag sjunker”. Mekanikerna reagerar blixtsnabbt och kastar på en propeller och bara drar fast den för hand, under tiden rusar en av de andra mekanikerna och hämtar lyftstropparna. En mekaniker hoppar ombord på båten med lyftstropparna och Johan startar motorn och åker ett varv i depån medan mekanikern sätter fast stropparna. Kranföraren kör ut lyftkroken över vattnet. Johan kör in under kroken och mekanikern fäster stropparna i kroken. Sedan lyfter krankillen så att stropparna spänns och båten blir hängande i kranen tills vattnet har runnit ut så att det går att lyfta upp den på land.

Så går det till när alla vet vad man skall göra. Johan var bara sekunder från att båten skulle sjunka. Vad var då orsaken till att båten blev full med vatten? Det var ett säkerhetslock på båten, som skall öppnas om man slår runt, som hade ramlat av så att det var ett stort hål rakt in i båten. Vi har alltid sådana delar med i reserv så det var inget problem utan det var den förlorade testtiden som var bekymret.

Båten var nu räddad från att sjunka men vi hade förlorat mycket testtid så inför racet var Johan tvungen att gissa vilken propeller och vilken viktfördelning som han skulle använda senare på sönddagseftermiddagen.

Racet gick på söndag eftermiddag på en bana som var mycket trång när det samtidigt var 20 båtar på banan. Det gjorde det väldigt svårt att köra om. Förhållandena var bra svaga vindar och sikten var bra hela tävlingen förutom att det i början var många som blev nedsprutade av andra båtar och därmed tappade sikten under en tid. I samband med en omstart efter en gulflaggsituation krockade en norrman och en monegask med varandra så att norrmanen slog runt. I övrigt var det ganska befriat från insidenser. Johan startade på 16:e plats och gick i mål på 13:e. Han är inte nöjd med det, nu skall vi ta av motorn och köra den i en bromsbänk för att utesluta något tekniskt problem.

Efter 29 timmars nonstoppkörning hade vi avverkat de 220 milen från San Nazzaro i Italien tillbaka hem till Eskilstuna.

Nu har vi 5 dagar på oss innan vi startar årets längsta körning som går till mellersta Portugal där årets två sista tävlingar avgörs i Peso da Régua och Vila Velha de Ródao med bara sex dagars mellanrum. Det rör sig om c:a 350 mil enkel resa.

Hälsningar