Trots att det gick väldigt bra i Kaunas så bestämde vi att båten skulle ned till Molgaard i Danmark för ombyggnad av delar i botten för att om möjligt få till lite bättre acceleration i starterna.
När ombyggnaden, på kvällen, var klar så blev det mat och en Tuborg hemma hos Kes och hans fru Lisbeth. Innan jag stupade i säng så satt vi och kollade på lite filmer från Kaunas. När vi hade tittat på ett antal nyckelsekvenser några gånger så kunde vi konstatera att båten uppförde sig mycket bra och att Johan tog ut mycket av båtens prestanda. Sedan hoppades vi naturligtvis att den ombyggnad vi gjorde under dagen skulle göra båten ännu bättre. När Micke Bengtsson på SEM Racetech är klar med motorn skall vi montera ihop båten igen och åka ut och testa. Innan jag dagen efter åkte hem gjordes det sista på botten och Sören kollade igenom hela båten och letade efter eventuella skador. Som tur var hittade han ingenting oroveckande utan han övergick till att göra lite förändringar i cockpit som Johan ville ha.
Vi har lite olika saker att testa. Kes vill att vi kollar en del saker i båtens ”set up” som vi inte har testat tidigare. Vi återkommer med resultat senare. I samband med tävlingen i Kaunas gick ett propellerblad av och slog upp en spricka i riggen/avgasröret. Vi genomförde tävlingen med den spruckna riggen. Det finns alltid en risk att en spricka fortsätter när man kör motorn och en massa vibrationer tas upp av riggen. Den här gången gick det bra men sprickan måste lagas innan vi kör motorn mera. Därför ringde jag Patrik på PP Teknik och frågade om han kunde svetsa riggen. Alla som kan något om svetsning av aluminium vet att det är något av det svåraste man kan ge sig på. Patriks svar var ”Inga problem, kom över med grejerna”. I det här fallet sitter riggen kvar på båten så man måste svetsa underifrån och uppåt. Det gör det hela ändå svårare.
Efter att Patrik har svetsat och slipat till svetsarna så syns det praktiskt taget inte att riggen har varit skadad. När jag har målat skadorna så kommer ingen att se att riggen har varit utsatt för ett trasigt propellerblad.