Hej
Johan blev ombedd att köra en uppvisning i samband med att Oskarshamn genomförde sin årliga SM-tävling i samband med att staden genomförde Latitud 57 som är en stor festival där Sveriges underhållningselit uppträder.
Med ovanstående artister, plus ytterligare populära kändisar, så förstår man att det var fullt med folk i rörelse hela helgen.
Johan körde en mycket uppskattad uppvisning på fredagen.
Sverige-stjärnan Johan Österberg komma och visa upp Formula 2. – Det blir pricken över i:et, säger tävlingsledaren Mikael Gustavsson inför helgens tävling.
Efter uppvisningen hade Johan åtagit sig ett annat jobb, det var att navigera en av de största båtarna som deltog i SM-tävlingarna. Tyvärr var de tvungna att bryta så det blev ingen direkt succé.
Gustav Lindén och Johan efter att de brutit.
Efter Johans uppvisning så skulle vi byta olja i växelhuset. Då visade det sig att något var fel i huset då magnetpluggarna var fulla med spån. De var tyvärr bara att ställa i lördagens uppvisning.
Vi har för närvarande endast ett växelhus så vi är väldigt sårbara när något händer med det. Vår nästa tävling var Nordiska mästerskapet i Nora den 14 juli, alltså 7 dagar efter haveriet. Vi kontakta vår växelhusrenoverare som lovade att göra allt för att ordna det på 7 dagar trots att han skulle vara på tjänsteresa 4 av dagarna. Men med hjälp av sena kvällar och stora delar av ett par nätter så levererade han växelhuset till oss på plats i Nora 30 minuter innan vi skulle ut på fri träning. Mycket bra jobbat, tack så mycket.
Nordiska mästerskapet i Nora 2018 07 14
Vår depåplats i Nora
Efter träningen var Johan inte nöjd med hur båten uppförde sig i utgången av kurvorna. Han var inte heller nöjd med kraften i motorn. Inför tidsträningen hade vi ingen tid att ändra någonting utan Johan fick göra sitt bästa med den inställning som båten hade.
Han fick startspår sex. Ju längre ut från spår ett som man kommer ju svårare är det att placera sig bra. I första heatet kom Johan i mål i mitten av fältet. Efter heat ett bestämde vi oss för att ändra båtens setup. Vi ändrade motorns placering på akterspegeln. Vi tog också bort vissa lister på gångytorna.
Som tur så var vi många personer i teamet som alla var duktiga på att skruva. Vi delade upp oss så att vissa tog tag i motorn och andra jobbade på undersidan av båten.
Motorgänget jobbar för fullt.
”Undersideskillarna” har fullt upp.
Vi hann precis färdigt till andra heatet. Tyvärr blev Johan stängd i starten och var tvungen att dra av gasen på väg mot första rundningen. Det resulterade i att han kom långt ned i fältet och från den platsen var det bara att acceptera att man får en dålig placering.
Till nästa två heaten bestämde vi oss för att byta till en lite större propeller för att kunna åka lite fortare. Problemet med att båten ”fastnar” i utgångarna av kurvorna kvarstod. Trots det slutade Johan på 4:e plats i NM vilket också var bästa svenska placeringen.
Båtbyggaren Kes Molgaard från Danmark var på plats. Han såg naturligtvis också vad som hände. Tillsammans bestämde vi att båten skulle ned till Danmark för justering av vissa mått och vinklar på pontonerna. På måndag morgon var jag på plats i Kalundborg. Två dagar senare var båten klar för transport tillbaka hem.
Kes jobbar med båten, sedan skall den hem och byggas ihop igen och testas.
Hälsningar