I natt kom vi hem från årets 3:e VM-deltävlingen i norska Tönsberg. En tävling som vi helst skulle vilja glömma. De senaste veckorna har vi arbetat hårt med att få bättre balans och snabbare acceleration i starterna. Vi har, i samråd med båtbyggaren, testat en hel del vad gäller viktfördelning, motorplacering, gångytornas utseende och tunneltryck. Båten har sakta men säkert blivit bättre men inte helt bra. Därför hade vi bestämt att vi skulle träffa båtbyggaren, Kes Molgaard från Danmark, i samband med tävlingen i Tönsberg. Efter genomgång av vad vi hade kommit fram till bestämdes att Kes på plats skulle göra ett försök med en mindre ändring av botten som skulle visa sig ha väldigt stor inverkan på hur båten uppförde sig.
Båtens uppförande ändrades radikalt. Balansen i de teststarter Johan gjorde var näst intill perfekt. Tyvärr slog Johan runt i kurvan efter banans längsta raksträcka där farten var lite över 100 knop (+185 km/tim).
Johan klarade sig utan skador. Även båten klarade sig bra, endast bakhuven gick sönder men med båtbyggaren på plats så lagades den på ett bra sätt. Tyvärr klarade sig inte motorn lika bra. Förutom motorkåpan som gick i bitar så skadades ett antal komponenter inne i motorn.
Hela teamet engagerade sig nu i att på några timmar reparera och byta ut skadade delar så att Johan skulle kunna delta i tidsträningen som skulle starta ett par timmar senare. Den trasiga motorn plockades av och ersattes av reservmotorn, all el ombord torkades och sprayades med kontaktspray, den trasiga motorn plockades ned i sina beståndsdelar och torkades samt skyddades mot rostangrepp. I god tid före tidsträningen ville vi få båten i sjön så att vi kunde testa att allt fungerade men tyvärr så var lyftkranarna inte tillgängliga tidigare än 45 minuter innan tidsträningen skulle börja så det var bara att vänta. Under tiden hade vi mycket att ta reda på.
Bland annat hade ingen haft tid att äta så det passade vi på att göra i väntan på att komma i sjön. Just denna helg var en av teamets samboer med. Hon är mycket duktig på asiatisk mat så under hela helgen kändes det som om en restaurang hade flyttat i racingtältet. Vi hade utan tvekan depåns och kanske hela Tönsbergs bästa mat.
När tidsträningen så småningom om startade så var båten fixad och Johan kunde åka ut och testa att allt fungerade. Allt verkade OK så Johan började ta i mer och mer. Nu började vi förstå varför Johan hade slagit runt tidigare under dagen. Den ändring som vi hade gjort för att få bättre starter hade radikalt ändrat båtens uppförande i kurvorna. Mitt i kurvan lyftes helt plötsligt båtens vänstra bakre hörn så att höger ponton grävde ner i sjön och Johan stod på kant flera gånger. Det var bara att ge upp och åka in i depån och ta upp. Johans problem resulterade i att han inte hade tillräckligt bra tid för att få köra finalen utan han måste försöka komma vidare via en B-final dagen efter. Under kvällen och delar av natten och söndagsmorgonen hade vi återställt båten i det skick som den var när vi kom till Tönsberg. Bland annat var den extra påbyggnaden i tunneltaket bortslipad.
För att komma vidare inom racing måste man ibland ta en del chanser och tyvärr blir inte allt rätt på grund av att man är ute på lite oprövad mark. I söndagens B-final skulle de 4 främsta gå vidare till A-finalen. Många av de normala toppförarna hade haft problem på lördagen så B-finalen kunde nästan ha varit en A-final eller vad sägs om att 2:an, 3:an och 4:an i årets VM-tabell var med i B-finalen. Johan var med bra i starten men fick inte fritt spår i första kurvan så han blev lite efter.
Resultatet blev att Johan hamnade på 6 plats och då det bara var de 4 bästa som gick till A-final så var Johans tävlande slut för dagen. Båtbyggaren har en teori om vad som skall göras åt båten så på tisdag morgon skall båten vara helt urplockad och nedkörd till Danmark för ombyggnad. Under ombyggnadstiden måste vi få ihop en reservmotor som skall med till EM-tävlingen i Litauen om två veckor. Sedan skall båten plockas ihop igen och provköras så att vi vet vad vi har att åka med i Litauen.
Nu är klockan 19;30 måndag kväll så det är dags att packa lite kläder och mat i bilen och sedan dra till Danmark med båten.