Hej
Under slutet av december och början av januari har vi tagit det lugnt med racingaktiviteter men efter det startar förberedelserna inför årets säsong.
De internationella Formulaklasserna, där F2 ingår, har fått en ny ordförande som har idéer om hur vårt tävlingsformat skall se ut. Bland annat vill han förlänga varje tävlingstillfälle med tävlingar under flera dagar. Det har varit ett möte i Berlin där förslaget diskuterades. Spontant kan man väl konstatera att det kommer att bli dyrare om vi skall tävla under flera dagar. Förutom ökat slitage av utrustningen så måste teamdeltagarna vara borta från jobbet under längre tid samt att boendekostnaderna kommer att öka. Det kanske inte betyder så mycket för de professionella teamen men för oss och vissa andra team så upplever vi det redan nu att kostnaderna är väldigt höga.
F1 Team SWEDEN byter namn till Team Vietnam
I slutet av februari åkte Johan med F1 Team SWEDEN/Team Vietnam till Indonesien där årets första F1-tävling gick första helgen i mars. Jonas Andersson som är försteförare i teamet är också regerande världsmästare i klassen. Han provade en nyutvecklad båt som han trodde mycket på. Han ledde loppet tills det var ett varv kvar, då fick han en el-brand ombord. Han lyckades trots det behålla ledningen till sista kurvan. På väg mot mållinjen blev han omkörd av två andra båtar.
Från F1:s hemsida saxar vi följande:
“In addition to working as one of Team Sweden’s Team VIETNAM´s pontoon mechanics Johan Österberg will be the team’s reserve driver. The 48 year old is a regular competitor in the UIM F2 World Championship and has been racing since 1986. Last year he finished seventh in the UIM F2 series.”
Enligt ovan ser ni att Johan har blivit utsedd till reservförare i teamet. Det betyder att om någon av de ordinarie förarna av någon anledning inte kan köra så kommer Johan att ratta den båten.
Johan har också fått ett annat uppdrag, även det är en reservförarroll. Med F1-cirkusen följer alltid en tvåsitsig F1-båt med. Johan har fått rollen som reservförare även i den båten. Om det blir så, så kommer han att köra runt ett antal VIP-personer såsom huvudsponsorer, regeringsfolk, ministrar, tillståndsgivare och andra ”högdjur” som arrangören till tävlingarna vill ha goda relationer med.
Det kommer att bli en svår balansgång mellan säkerhet och hårdkörning. Det får inte hända något farligt men det måste köras så hårt så att passageraren är lite rädd och tycker att det går jättefort.
Tävlingen gick på Lake Toba som är en sjö som har bildats i en gammal vulkankrater. Lake Toba ligger nästan mitt på ön Sumatra.
F2:s tävlingskalender inför 2024 års VM-serie
Just nu ligger en preliminär tävlingskalender ute på internationella förbundets hemsida.
Förutom de här tävlingarna tillkommer EM, NM samt en eller två tävlingar i Sverige. Så här års är kalendern lite osäker men vi har i alla fall något att börja planera efter. Under båtmässan i mars brukar man kunna få ganska säkra indikationer på hur det kommer att se ut under året.
Eskilstunas årliga Idrottsfest genomfördes 2023 03 13
Varje år inbjuds de Eskilstunaidrottare som har varit framstående under föregående år in till en galakväll med underhållning och mat samt medalj- och blomsterutdelning. I år delades minnesplaketten ut för 25:e året. Johan har fått plaketten varje år.
Ingen rast och ingen ro. Båten har inte slagit runt av sig själv i verkstaden. Med hjälp av teammedlemmar och bussiga kompisar vände vi båten för att komma åt att bygga om gångytorna. Förhoppningen är att vi skall få båten att gå lättare genom/på vattnet.
Hälsningar