Hej
Resan med färja från Nynäshamn till Ventspils i Lettland, för årets första VM-race, var lite gungig men ingen av oss blev speciellt illamående. Från Ventspils till tävlingsplatsen i Klaipeda i Litauen tog det 3 timmar med racebussen.
Â
Väl framkomna så byggde vi upp vårt racingtält med all utrustning som behövs för att genomföra ett VM-race.
Under fredagen besiktades båten av tekniska chefen. Som vanligt var det inga problem så vi kunde koncentrera oss på att förbereda för lördagens träning och tidskval.
När vi har sett banan på plats samt fått en väderrapport inför morgondagens fria träning så var det möjligt att börja välja ut vilka propellrar vi ville testa samt anpassa båtens set up efter rådande förhållanden.
Förhållandena skulle bli tuffa med stor dyning och vågor från färjor och privatbåtar. Vi bedömde att vi behövde prioritera körbarhet framför hög toppfart då vi var säkra på att det skulle bli ett stökigt race. Johan fick nöja sig med 165 – 170 km/h i toppfart.
Johan går igenom propellerdata i datorn och väljer ut 7 propellrar som skall testas under de 90 minuter som vi har tillgängliga för tester.
Vi fick en del problem under lördagens fria träning. Efter bara 3 varv så klagade Johan via radion över att han inte hade någon kraft i motorn. När han kom in till bryggan kopplade vi på diagnostikdatorn, den larmade inte om några fel. Vi satte på en bromsskiva så att Johan kunde belasta motorn utan att köra iväg. Vi såg då att en vattenslang hade gått av så att det sprutade vatten över en massa el-komponenter.
Mekanikerteamet som var med har väldigt stor erfarenhet av racing så utan att hetsa upp sig så reparerades lekaget provisoriskt så att Johan kunde få ut all effekt ur motorn.
För att, trots felet, hinna med och testa alla propellrarna vi ville testa så fick vi lägga om planerna lite grann men efter 90 minuter så hade vi koll på hur alla propellrarna betedde sig i de mycket besvärliga förhållandena som rådde.
Under tidskvalet testade vi tre propellrar. Resultatet blev att Johan körde in på fältets 9:e bästa tid. Johan hade vid ett tillfälle blivit luftburen och när han landade så var han på fel sida av en boj. Enligt nya regler för året så stryks bästa tiden när man missar en boj, vilket betydde att Johan flyttades ned och kommer att starta i 12 startspår vid söndagens GP-lopp.
18 av de 19 tävlande förarna i Klaipeda. Johan 3:a från höger i främre raden.
Efter söndagens fria träning inför GP-loppet på eftermiddagen så bestämde Johan vilken propeller som han ville ha på under racet. På grund av de väldigt dåliga förhållandena så valde Johan en propeller som han väldigt sällan använder på race men den passade bra vid detta race.
Det är sådana här team som vi tävlar emot. AbuDhabi teamet är ett till fullo proffsteam. Det är deras F1-team som passar på att testa och utbilda nästa F1-förare genom att delta i F2 VM.
Efter söndagens fria träning och när alla val av propellrar och hur båtens set up skall se ut är avklarade, så passade vi på att få i oss lite näring.
Från vänster Johan, Bosse och John (de två sistnämnda är etablerade F1-mekaniker).
På söndagen kl. 17,00 var det meningen att racet skulle starta men de urusla väderförhållandena gjorde att vissa funktionärsbåtar inte kunde ligga still på sina platser.
Efter 30 minuters försening så hade man lyckats ordna till det så att racet kunde starta.
Johan startade på 12:e plats. Racet omfattade 35 varv (drygt 6 mil) i verkligt tuffa förhållanden. Det verkade som om t.o.m. de vildaste förarna insåg att nu gällde det att köra med insidan av huvudet och inte bara gasa för fullt. Fältet var ganska väl samlat i början förutom de två huvudfavoriterna som öppnade upp en liten lucka till de övriga ekipagen.
Efter c:a 1/3-del av racet släppte en boj efter en påkörning. Raceledningen hissade gulflagg som betyder att alla skall köra sakta (4000 RPM eller c:a 50 knop) och omkörningar är förbjudna. När banan var återställd så var det full fart igen som gällde. Fältet var nu i stort sett återsamlat så nu var det återigen trångt mellan båtarna. Det gick bra i några varv sedan blev Johan påkörd av en annan båt.
Båda båtarna kunde fortsätta men på grund av det krokiga styroket så ändrade sig känslan i styrningen men Johan kämpade på. När det återstod 4 varv så slog en båt runt i en kurva. Föraren klarade sig bra men det tog tid att släpa undan båten från banan så racet avslutades under gulflagg.
När resultatlistan blev officiell så var Johan på 7:e plats, 5 platser bättre än vid starten. När Johan hade kommit ur båten och lugnat ner sig så berättade han att det var det tuffaste race han någonsin har kört. Han har tävlat i den här klassen i 21 år och genomfört nästan 150 Grand Prix lopp i stora delar av världen.
Vi lastade bussen så fort vi kunde och startad mot färjan i Ventspils. Vi kom fram med 10 minuter till godo. Vi hade svårt att varva ned så det blev ganska sent innan vi kom till ro i hytten. 4 timmar senare väcktes vi av högtalare som meddelade att vi snart var i Nynäshamn.
Nu skall båten lagas och bättringslackeras. Vi kommer att kontakta flera av våra samarbetspartners för att få hjälp med att få ihop båten då nästa race går i Italien om mindre än 3 veckor.
Hälsningar